donderdag 27 januari 2011

Het Zonnestelsel

introductie


Zowel voor als sinds de publicatie van De Geheime Leer, door H. P. Blavatsky, is er voor de occulte student een grote hoeveel informatie beschikbaar gekomen betreffende het Zonestelsel en de levensstromen—waaronder onze eigen mensheid—die zich ontwikkelt binnen dat Systeem. In 1883 verscheen Esoteric Buddism door A. P. Sinnett, in 1896 gevolgd door The Growth of the Soul door dezelfde auteur. In 1897 werd The Ancient Wisdom gepubliceerd door Annie Besant, en in 1903 produceerde deze grote student van het occulte een belangrijke serie lezingen, die later in boekvorm werden gepubliceerd, onder de titel The Pedigree of Man, dat zich in grotere mate met het Zonnestelsel met zijn Ketens, Ronden, Bollen Rassen, Onderrassen enz. bezig hield dan alles wat daarvoor was gepubliceerd. Verdere uitwerking en details zijn toegevoegd door C. W.Leadbeater in meerdere boeken, met name in The Inner Life, deel i en ii, en in A Textbook of Theosophy.
In 1913 verscheen het monumentale werk, Man: Whence, How and Whither? Daarnaast verschenen respectievelijk in 1896 en 1904 twee fascinerende boeken getiteld The Story of Atlantis en Lost Lemuria, met kaarten van die continenten, van de hand van W. Scott-Elliot, die in volledig detail de rassen beschreef die de landen bewoonden en hun beschavingen.
Tot op dit moment echter is er nog geen boek verschenen dat het grote geheel omvat, zowel het “veld” van evolutie als de levensstromen die ontstaan naarmate de eeuwen voorbij gaan.
Het onderhavige deel is daarom een poging om aan deze behoefte tegemoet te komen. Het totaal aan informatie is te vinden in de hierboven genoemde boeken, of in een aantal andere, de volledige lijst is gegeven op voorgaande bladzijde.
Voor het gemak van de student, stellen de verwijzingen in de kantlijn de student in staat om de oorspronkelijke informatiebronnen te raadplegen, indien gewenst.[1]
Met oog op de complexiteit van het onderwerp en de vele details zijn vele diagrammen, waarvan de meeste origineel zijn, toegevoegd in de tekst en we hopen dat ze het werk voor de student vergemakkelijken bij het begrijpen van de vele complexiteiten van het systeem waartoe we behoren en de manier waarop onze evolutie voortgang vindt. Enkele tabellen zijn ingevoegd met hetzelfde doel.
Om het boek binnen redelijke afmetingen te houden, zijn vele details, zoals bijvoorbeeld, betreffende de beschavingen van de verschillende rassen in Atlantische en Lemurische tijden, ingekort. Deze details staan de student echter makkelijk ter beschikking want de plaatsen waar ze gevonden kunnen worden vermeld in de tekst, welke alleen een samenvatting geeft van de voornaamste kenmerken.
Zulke inkortingen hinderen de continuïteit van het verhaal, zoals het in dit boek staat geschreven, niet. Het wel opnemen ervan zou het geheel te gecompliceerd hebben gemaakt en in bepaalde richtingen te veel hebben uitgewijd, zodat de student het gevaar zou lopen door de bomen het bos niet meer te zien.
Het doel van het onderhavige boek is eerder om een gecoördineerd en samenhangend beeld te geven van het “bos” te geven dan om elke “boom” afzonderlijk te beschrijven. De student kan dan zelf, als zijn ijver groot genoeg is en zijn smaak hem dat ingeeft, voor zichzelf de verschillende bomen, bosjes, heggen, enz. bestuderen, die allen bij elkaar het gigantische bos van levens vormen die de wonderbaarlijke wereld bevolken, of eerder series van werelden, waarin we bestaan en ons ontwikkelen.
Het boek bestaat uit drie delen. Eerst wordt het veld waarbinnen de evolutie plaats vindt beschreven. Dit houdt de studie in van de verschillende bollen, hun opeenvolgende perioden van activiteit en hun verduistering, de ketens en evolutieschema’s. Het is de vormzijde van ons onderwerp, een beschrijving van de plaatsen waar het leven zich ontwikkelt.
Het tweede deel houdt zich bezig met de verschillende levensstromen waarbij die stromen zich langzaam ontwikkelen en door de verschillende stadia of niveaus van ontwikkeling of groei gaan. Deze processen worden hier slechts oppervlakkig behandeld, om de student in vogelvlucht een blik te geven op de statige loop van de gebeurtenissen.
Het derde deel beschrijft meer gedetailleerd de voortgang van de onderdelen van bepaalde delen van de levensrijken, in het bijzonder de menselijke rassen en onderrassen. In dit deel wordt echter, zoals al gezegd, uitwijding over de details vermeden om de student niet een encyclopedische hoeveelheid aan informatie te geven en om hem in staat te stellen de principes te begrijpen van het machtige plan waarnaar alles is geordend in dit prachtige geordende universum, waarin “nog geen spreeuw op de grond valt”, buiten de wil van de Vader van het Systeem waarbij we de eer hebben te horen.


[1] Dit geldt voor de oorspronkelijke Engelse uitgave.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor uw reactie, we zullen trachten het zichtbaar te maken als het van belang is voor de site.